V článku sa dočítate, aký má poisťovňa dôvod na to, aby po Vás žiadala revíziu kotla, aký je rozdiel v tom či ste firma, podnikateľ SZČO, alebo súkromná osoba a nakoniec aký je vlastne rozdiel medzi revíziou a servisnou prehliadkou.
Základné informácie o revíziách plynových kotlov
Revíziu (odbornú prehliadku, odbornú skúšku) plynového kotla môže vykonať iba revízny technik. Po jej vykonaní následne vypíše správu o odbornej prehliadke (odbornej skúške) podľa §13 vyhlášky 508/2009 Z.z. Vyhláška 508/2009 Z.z. predpisuje pre vykonanie odbornej prehliadky (odbornej skúšky) pre plynové spotrebiče s výkonom od 5KW do 0,5MW interval každých 12 mesiacov.
Kto vykonáva revíziu?
Servisnú prehliadku plynového kotla môže vykonať revízny, ale aj servisný technik. Servisný interval predpisuje alebo odporúča výrobca plynového kotla, väčšinou každých 12 mesiacov. Servisná prehliadka nie je zákonom povinná, slúži na udržiavanie správnej a bezpečnej prevádzky plynového zariadenia, ale aj kvôli predĺženiu životnosti plynového zariadenia. Servisný technik pri nej posudzuje stav jednotlivých častí zariadenia, kontroluje ich funkčnosť, tesnosť, opotrebenie a ak je to potrebné, zabezpečí opravu.
Aký má súvis poistenie a revízia plynového kotla?
Už mnohým z Vás sa stalo, že Vám pri dverách zazvonil pán ponúkajúci službu revízie komína či kotla. Jedným z jeho argumentov ako Vás presvedčiť bolo, že v prípade poistnej udalosti Vám poisťovňa odmietne vyplatiť poistné plnenie. Áno, to je dobrý argument, avšak nemožno ho zovšeobecňovať. Poisťovňa zisťuje príčinu vzniku škody a na základe jej zistení následne požaduje relevantné dokumenty. Čo to vlastne znamená?
Modelová situácia
Povedzme si krátky scenár. Máte rodinný dom, v technickej miestnosti kondenzačný plynový kotol, odvod spalín je vyvedený plastovým potrubím nad strechu domu. Vplyvom technickej poruchy v kotle bude unikať plyn a dom vybuchne.
Aké to bude mať pre Vás dôsledky?
Je možné, že budete témou večerných správ. Začne sa vyšetrovanie príčiny výbuchu. Zistí sa, že výbuch nastal po bližšie neidentifikovanej technickej poruche a nahromadený plyn vybuchol.
Poisťovňa je oprávnená pýtať si od Vás revíziu či akékoľvek iné doklady týkajúce sa údržby Vášho plynového kotla. Ďalej by poisťovňa mala vyžadovať len podklady majúce súvis s príčinou či rozsahom škody. Ku škode mohlo viesť reťazenie udalostí a tak vyšetrovanie nebýva jednoduchá záležitosť.
Pozor, tu je rozdiel medzi tým či sa vykonáva revízia, alebo len servisná prehliadka. Rozdiel je v rozsahu vykonaných prác. Aj keď mnohí technici pre vlastnú spokojnosť skontrolujú všetko.
Aké sú intervaly revízie plynových zariadení v rodinnom dome?
Odpoveď je aj nie je jednoduchá. Máme platnú vyhlášku 508/2009 Z.z. kde sa uvádzajú jednotlivé intervaly, napríklad:
Regulátor tlaku plynu (je to zariadenie na znižovanie tlaku plynu, ktorý je privádzaný do rodinného domu). Regulátor patrí do skupiny B písmena f), a teda:
- odborná prehliadka sa má vykonať 1x za rok,
- odborná skúška 1x za tri roky.
Rozvody plynu patria do skupiny B písmena g).
- Odborná prehliadka sa má vykonať 1x za tri roky,
- odborná skúška 1x za šesť rokov.
Plynové spotrebiče
Plynový spotrebič je napríklad plynový kotol, plynový prietokový ohrievač vody, plynové gamatky, plynový sporák. Plynové spotrebiče patria do skupinu B písmena h).
- Odborná prehliadka sa má vykonať 1x za rok,
- odborná skúška 1x za tri roky.
Pozor, zariadenia na spaľovanie plynu, ktoré máte doma a majú výkon do 3 kW, tam sa revízia nevyžaduje, vyžadujú sa kontroly a servis podľa požiadaviek výrobcu.
Existuje tiež zákon číslo 124/2006 Z.z. pričom vyhláška 508/2009 Z.z. je vykonávacou vyhláškou k tomuto zákonu. V zákone sa uvádza, §13 odsek (7) Odseky 1 až 6 sa vzťahujú aj na spoločné časti domu a spoločné zariadenia domu v bytovom dome a na nebytové priestory s výnimkou bytov a rodinných domov v osobnom vlastníctve.
Je teda potrebné rozlišovať či ide o právnickú alebo fyzickú osobu.
Ako prebiehajú kontroly v bytoch v súkromnom vlastníctve?
Problematika kontroly spotrebičov v bytoch v súkromnom vlastníctve je ešte zložitejšia. Revízie v bytoch by sa robiť mali (máme predsa spoločenstvá či bytové družstvá), častokrát však ich vykonanie nie je možné, predpokladám, že kvôli ústavnému právu na slobodu v domácnosti. Kde ale končí sloboda v domácnosti a kde naopak začína bezpečnosť spoločenstva? To je však úplne iná téma.
Zhrnutie
Aj poisťovne chcú, aby sa u Vás doma nič nestalo. Podľa paragrafu 809 Občianskeho Zákonníka odsek (1) Poistený je povinný dbať, aby poistná udalosť nenastala. S tým súvisí aj starostlivosť o zariadenia, ktoré máme v bytoch či domoch.
Povinnosti platiace pre právnické osoby sú podrobne popísané v zákonoch a vyhláškach. Povinnosti fyzických osôb sú oproti právnickým osobám značne okresané. To, že nám zákon niečo neprikazuje ešte neznamená, že pre vlastnú bezpečnosť či bezpečnosť ľudí žijúcich v okolí nemáme robiť odborné prehliadky. V prvom rade ide o Našu/Vašu bezpečnosť.